Posts

Showing posts from February, 2021
Image
KEPERLUAN RUMAH Setiap rumah mesti memiliki peti sejuk, kerana ia keperluan kehidupan untuk menyimpan makanan harian kita. Bagi yang baru berkahwin sudah semestinya inginkan kelengkapan rumah yang mencukupi. Izara meminta suaminya azhar membeli peti sejuk baru untuk kelengkapan rumah. Izara : kita kena beli peti sejuk dahulu la bang selain kelengkapan lain. . Azhar : yela, kita memang kena beli peti sejuk dahulu tapi duit simpan abg sudah habis. . Izara : duit simpan abg habis terus ke? . Azhar : duit simpanan abg habis bayar majlis kahwin kita. . Izara : macam mana ni bang kita kena beli peti sejuk jugak bang. Kalau zara pinjam dengan keluarga zara dulu boleh tak? . Azhar : eh! Jangan la pinjam dengan keluarga buat malu nanti. . Izara : kalau tak pinjam kita memang tak cukup duit, duit simpan saya pun tak cukup nak beli peti sejuk. . Azhar : tak apa la nanti abg cuba buat pinjaman dengan koperasi, sambil tu boleh la kita tambah-tambah kelengkapan rumah ni. . Izara : ok la kalau macam
Image
KENAPA PERLU MENYIMPAN Shah : Bro, aku dengar bini kau kemalangan betul ke? . hairul : Betul, bini aku sekarang ada dekat hospital. . Shah : Teruk ke bini kau kemalangan? . Hairul : Teruk jugak, bini aku kena buat pembedahan disebabkan tulang kaki dia retak. . Shah : Teruk betul sampai kena buat pembedahan tu, kau ok ke ni? . Hairul : Aku sekarang tak cukup duit nak bayar kos pembedahan bini aku sebab aku tak ada duit simpanan. . Shah : Banyak ke kos pembedahan bini kau? aku nak tolong kau pn aku tengah tak berapa ada ni. . Hairul : Banyak jugak, kalau la aku dulu ada duit simpanan mesti aku tak pening macam ni. . Shah : Tula bro kadang kita ni kena beringat bila kita ada duit. . Hairul : Tula aku memang tak dapat kawal la bila ada duit. . Shah : Hmm, apa kata kau buat pinjaman bro untuk kos pembedahan bini kau, balance tu ko buat duit simpanan. . Hairul : Boleh ke buat macam tu? . Shah : Boleh, kau kan keje kerajaan apa kata ko buat pinjaman dengan koperasi. . Hairul : Ok, aku cuba bu